fbpx

Mire készüljünk webáruház tulajdonosként a romló gazdasági helyzetben?

Infláció, zuhanó forint, háború, növekvő energiaárak – tényezők, amelyek áthatották a 2022-es évet, és úgy tűnik, hogy a 2023-as év sem fog másképpen telni. Már érezzük a válság hatásait, de még csak most jön a neheze. 

 

Az éli túl, aki gyorsan alkalmazkodik a változásokhoz

 

Alig hevertük ki 2020-at, máris itt van az újabb megpróbáltatás. A közelmúlt tanulságait beépíthetjük a jelenlegi helyzettel való megküzdésünkbe. A világjárvány idején történő lezárások különösen súlyosan érintették azokat a vállalkozásokat, amelyek csak fizikai üzlettel rendelkeztek és nem volt online alternatívájuk. A krízishelyzet megmutatta, hogy milyen gyorsan tudunk innovációkat bevezetni, ha a túlélés a tét. Az egészen kézenfekvő megoldásoktól, – mint például az éttermek teljes átállása házhozszállításra, a színházak online közvetítései – az egészen kreatív problémakezelésig. Saját ügyfélkörömből egy emlékezetes példa a szabadulószobák (melyek egyedi berendezéssel, csak az adott helyszínen érhetőek el) online változatának megvalósítása. Külsős szórakozási lehetőségek hiányában, rengetegen töltötték otthon szabadidejüket. Az unaloműzés egy jelentős igény volt az emberek életében, azonban ennek kivitelezését nem lehetett megoldani közvetlen kontaktussal, így a játékosok online vehették fel a kapcsolatot a játékmesterrel, aki valódi szabadulószobákban, élőben várta őket, és segítségével lehetett megoldani a feladványokat. 

 

Járj nyitott szemmel, hallgass figyelmesen, építsd be az igényeket

 

A vásárlói igények, és az ahhoz való gyors alkalmazkodás óriási jelentőséggel bír ezekben az időkben. Tömegközlekedési eszközökön, Facebook csoportokban, a boltok polcainál történő beszélgetések remek támpontot nyújthatnak. Válság idején többszörösen is érvényes a tudatos pénzköltés, ami nemcsak a spórolást foglalja magában, hanem azt is, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az értékre is. Egyértelmű, hogy luxuscikkek helyett az elérhető árú termékeket helyezzük inkább előtérbe, de ne mellőzzük azokat a termékeket sem, ahol kiemelhetünk olyan vonzó tulajdonságokat is, mint a hosszantartó, időtálló, energiatakarékos, alacsony fogyasztású, vagy gazdaságos kiszerelésű, hiszen vevőink szívesen fektetnek be ilyenkor olyan árucikkekbe, – akár egy egyszeri nagyobb kiadással – ami hosszú távon megtérülő és értékálló.  Mivel vásárlóinkat különösen jellemzi az a mentalitás, hogy “nem akarnak rosszul járni”, ezért hangsúlyozzunk olyan üzeneteket, mint az egyszerű, díjmentes, meghosszabbított határidejű termékvisszaküldési lehetőség, vagy a pénzvisszafizetési garancia. Nagy sikere lehet az 1-et fizet, 2-őt kap promócióknak, hiszen az emberek szívesebben fizetnek többet egyszerre, mint általában, ha tudják, hogy valamit ingyen, vagy az eredeti ár töredékéért kapnak cserébe. Különösen jól működik az “elfogyó”, utánpótlást igénylő termékeknél.

 

Fókuszálj a legkelendőbb termékedre

 

Sok webáruház tulajdonos törekszik a széles választék megteremtésére, ezzel együtt a nagyobb vevői kör bevonzására, de a gazdasági válság nem a legjobb időzítés erre. Eladóként is ésszerűen kell bánnunk a költségeinkkel, ezért arra koncentráljunk, ami a legnagyobb megtérülést hozza számunkra. Nézzünk statisztikákat az elmúlt évek eladásaiból, vizsgáljuk meg az egy konverzióra jutó költséget, a befektetés, megtérülést. A legprofitábilisabb termékekre koncentráljuk a marketing büdzsét.  

 

Van, amikor csak a teljes profilváltás segíthet

 

Megtörténhet, hogy a vállalkozás profilja egyáltalán nem válságkompatibilis, ilyenkor szükséges az újratervezés és a B terv kidolgozása, megvalósítása. Ez fájdalmas döntés, de sok esetben ez egy életmentő megoldás lehet.

 

Létezik válságálló üzlet?

 

Ideális esetben ezek azok az iparágak, amelyek az emberek alapvető szükségleteit elégítik ki szolgáltatás, vagy termék formájában. Leegyszerűsítve, amikre még az apokalipszis idején is költünk: élelmiszer, gyermekről, kisállatról való gondoskodás, egészség, személyi higiénia, háztartás, ruházat.  Nem számít mennyire kilátástalan a helyzet, a felsorolt kategóriákra szükségünk van. Értelemszerűen ezeken a szektorokon belül is leginkább arra kell törekednünk, hogy válság idején olyan megoldásokat nyújtsunk, amelyek a háztartások takarékoskodását segítik elő. 

 

Minden válság véget ér egyszer

 

Természetesen a gazdasági krízis nem fog egy pillanat alatt eltűnni, de a tendencia azt mutatja, hogy minden válságot egy növekedési időszak követ. Egy gazdasági válság sikeres átvészelése pedig remekül felvértez egy jobb gazdasági környezetben való boldoguláshoz is. Bizakodásra ad okot, hogy az e-kereskedelem elterjedtsége globálisan is növekvő tendenciát mutat, a vásárlók várhatóan továbbra is előnyben részesítik az online áruvásárlást.